Det österrikiska energidryckesföretaget Red Bull är en beständig aktör i fler och fler av världens hörn idag. Dryckesjättens verksamhet, som började redan 1987, breder ut sig mer och mer genom sitt engagemang i sport och idrottsklubbar över hela världen. Men hur startade allt ens från början?
Red Bull är ett österrikiskt företag som startade redan 1987. Drinkar från fjärran östern inspirerade entreprenören och ägaren Dietrich Mateschitz och den nuvarande 76-åringen utvecklade vad han hade sett. Genom starka influenser av resor i Asien kom han på sin egen version av energidrycken. Chaleo Yoovidhya var den thailändske affärsmannen som bredvid österrikarens sida gjorde drycken möjlig och lanserades 1 april 1987 och blev därmed tillgänglig på marknaden för första gången. Det heter att “Red Bull ger dig vingar”, men vad var drycken egentligen till för? Från första början var huvudsyftet med den koffeinstinna drycken att hålla thailändska lastbilschaufförer vakna vid arbete, men det blev en större succé än grundarna någonsin kunnat ana.
Efter att ha tagit sig till USA gick Red Bulls väg till berömmelse snabb och affärerna blommade därefter i en rasande fart. Varumärket har sedan dess expanderat något oerhört och drycken är just nu tillgängligt att köpa i 171 länder över hela världen. Från att ha skapat sig en multimiljonärstatus i energidrycksbranschen dog dock Yoovidhya 2012 i sitt hemland Thailand 88 år gammal och Mateschitz står idag själv som den enda nu överlevande ursprungliga grundaren till företaget och med ett imperium i sin famn.
Företaget etablerad i flera sporter
Energidryckesföretaget har gått in i över 15 lag i elva sporter. Här ingår sporterna fotboll, formel 1, rallycross, motorcykel, ishockey, segling, skateboard och surfing. I formel 1, som är en av de största sporterna där Red Bull har mest inflytande i, heter lagen Red Bull Racing och Scuderia Toro Rosso (systerklubben) och i ishockey EC Red Bull Salzburg (åttafaldiga ishockeymästare) och EHC Red Bull Munchen. Red Bull steg in i sport är för att marknadsföra sig för de inblandade runt omkring och sportintresserade. De senaste åren har Red Bull-koncernen sakta men säker etablerats sig i hög utsträckning i sportens värld och blivit mer än ett dryckesmärke för gemene man. Det handlar främst om ett genomtänkt marknadsföringsbyggande.
Genom deras intrång i sporten och tv-rutan skyltar de om vad de erbjuder som egentligen en kan hävda inte har med sport att göra överhuvudtaget. Olika sportevenemang är sponsrade av dryckesjätten, och en stor expandering har skett i de stora sporterna formel 1, ishockey och fotboll. Red Bull har blivit en självklar sponsor för flertalet vintersporter i framförallt Österrike, dryckens ursprungliga hemland. Det globala energidrycksföretaget försöker få deras varumärke att identifieras med något sportigt och uppiggande, istället för något onyttigt och osportigt.
Vägen till ett fotbollsimperium
År 2005 köpte Red Bull klubben Austria Salzburg som döptes om till FC Red Bull Salzburg och fick därigenom en plats i seriesystemet. Efter det letade företaget efter rötterna till tysk fotboll och bosatte sig i Leipzig, en stad vars fotbollshistoria sträcker sig långt tillbaka i historien. Det var i Leipzig som det tyska fotbollsförbundet (DFB) grundades den 28 januari 1900, och hade även ett av Tysklands klart lysande stjärna i klubben VfB Leipzig som tog sin första ligatitel tre år senare. Klubben skulle senare fortsätta lyfta ytterligare två titlar innan de så småningom upplöstes i slutet av andra världskriget. På en plats där det har stoltserat ett av de första tyska mästarna i fotboll utsåg Red Bull alltså destinationen som deras nästkommande projekt inom fotbollen.
Redo för säsongen 2009/10 bildades RB Leipzig och började säsongen i den tyska femte divisionen. Klubbens uttalade ambitioner var att vara med och tävla i den tyska toppen så småningom och ta steg för steg för att nå dit. Leipzig flyttade snabbt till en ny stadion, lämpligt namngiven Red Bull Arena, som fick behålla sitt namn tack vare att det inte finns några regler om att klubbar inte får namnge sponsorer i sitt fotbollsarenanamn.
Efter rejäla investeringar från det österrikiska företaget fulländade RB Leipzig äntligen sitt mål när de befordrades till Bundesliga 2016. Kritiker ifrågasatte deras lämplighet beträffande 51-procentsregeln som menade att klubben och dess medlemmar måste ha majoriteten av aktier och rösträtt. Många Leipzig-fans tar avsteg från anklagelserna om överdrivna utgifter och poängterar istället deras stora investeringar i ungdomar. Sammantaget har Red Bulls koppling till fotboll varit ett mycket omtvistat ämne, särskilt bland tyska klubbar som är anhängare till 51-procentsregeln och alla dess värden.
Äger fotbollsklubbar över hela världen
Med kontaktnätverk över hela världen har energidrycksföretaget beträtt mark och startat klubbar med sitt varumärke som anslag i flertalet länder. Bland annat är det i länder som Brasilien (Red Bull Brasil), USA (New York Red Bull) och Österrike (FC Red Bull Salzburg och FC Liefering) som Red Bull visar sig numera mer frenetiskt, men vi ska vila ögat mot en på en fotbollsklubb som har gått runt de tyska ligareglerna för företagsnamn i klubbnamnet aningen kreativt. RB Leipzig fick vid bildandet av klubben inte ha “Red Bull” i sitt namn vilket de kringgick genom att kalla sig “RasenBallsport Leipzig”. Med initialerna “RB” kan en tänka stå för energidrycken som kan förkortas likadant, men Red Bull fick godkänt och resten är historia. Klubben har vuxit till att bli en av de allra bästa fotbollsklubbarna i Tyskland från att ha startat sin verksamhet så sent som 2009, med Red Bull som huvudsponsor och ägare till projektet.
Sedan sommaren 2015 spelar den svenske landslagsmittfältaren Emil Forsberg i RB Leipzig och har etablerat sig till en stjärnspelare när de har vuxit till att bli en av de bästa i fotbollstyskland. RB Leipzig har fått utstå en hel del hat från motståndarsupportrar genom åren när de har tagit oerhört snabba kliv i de tyska divisionerna och hierarkierna på kort tid. En övergripande bild hur och varför Red Bull gick in i fotbollen från början – världens största sport – har vi nu skildrat, men intåget i sporten började redan 2005.
En maktfaktor i extremsporter
Red Bull är stolta över att associera sig med spännande, actionfyllda, adrenalindrivna sporter, därav deras engagemang i extremsport. Två av dem är flygtävling och utförsåkning i en stadsmiljö. Red Bull Air Racing går till att piloter försöker navigera löpspår genom en bana med 18 meter höga portar på snabbast möjliga tid. Tävlingar förekommer i Europa, Amerika och Förenade Arabemiraten, en populär tävling som har funnits sedan 2003. En annan adrenalinstinn tävling som energidryckesföretaget anordnar är Red Bull Crashed Ice som tar skridskoåkning till en ny nivå med fyra skridskoåkare som kämpar ut på en brant sluttning med en hastighet på upp till 80 km/h. Denna fartfyllda och kalla tävling har funnits sedan 2001 och anordnas framförallt i USA och Kanada som är länder som har blivit stora och viktiga för drycken, i synnerhet de senaste åren.
Formel 1 en viktig sport för Red Bull
En sport som är och har varit viktig för Red Bull är formel 1. Efter att ha varit en engagerad sponsor innan dess tog Red Bull 2004 över Jaguar och därmed klev officiellt in i formel 1. Christian Horner har varit deras teamchef sedan 2005 och har sedan dess haft mycket framgång på banan. Den brittiska racerföraren David Coulthard säkrade sin första pallplats 2006, innan laget slutade på en andraplats i tävlingen “Constructors Championship” 2009. Från 2010 till 2013 vann Red Bull “back-to-back” förar- och konstruktörsdubbel med den tyske världsföraren Sebastian Vettel och blev den yngsta fyrdubbelvinnaren någonsin. Erfarna och stora ikoner som Coulthard och Mark Webber har kört för Red Bull, som också har utvecklat unga talanger i form av Australiens Daniel Ricciardo och Hollands Max Verstappen. Dessa profilerna är kända över hela världen och kan identifieras med Red Bulls verksamhet.
Red Bull har ett stort antal sponsrade världskända idrottare under i sitt stall från hela världen, framförallt i formel 1, men även i andra sporter. Några av dessa idrottare är britter, varav totalt 31, och inkluderar bland annat George North (Rugby), David Coulthard (Formel 1), Rachel Atherton (Mountainbike) och Katie Ormerod (Snowboard) som alla sponsras av Red Bull.
En inblandning som har gått överstyr?
Vi ser fler och fler företag som tar hårdare grepp om sportens värld och sponsorer ser sin chans till en del av strålkastarljuset. Red Bull har tagit hela strålkastarljuset och satt den på sig själva genom att sätta ihop och forma sina egna klubbar med egna värderingar. Vart ska detta sluta? Kommer det att utformas Red Bull-landslag tillslut? Skämt åsido, energidrycksföretaget är en maktfaktor som har getts stort utrymme i flera år nu. Sett utifrån kan gemene man se på Red Bulls inblandning i sport som en utvecklare snarare än ett företag som beblandar sig med en annan verksamhet främmande. Deras främsta syfte är att marknadsföra sig själva genom framgång i sporten, sport som inte har någon som helst egentlig koppling till drycken i fråga.
Sponsring av sportevenemang och klubbar har Red Bull beblandat sig i många år, men att köpa in sig i sporten och marknadsföra sig uteslutet som Red Bull kan ha gått överstyr. Sverige har sedan länge varit en förespråkare för 51-procentsregeln och att supportrar är föreningen och vice versa. Vart står föreningsdemokratins Sverige i denna frågan?
Övriga sportnyheter
Gustaf Rauer
128 Artiklar
Gustaf Rauer is an old Sportal veteran, who wrote on the site already between 2013 and 2015. After a few years of absence, he was back in the autumn of 2018, and became a welcome new addition. Gustaf has a broad area of knowledge and follows more or less all football. He has previously written for Norra Skåne and Fotbolliblekinge.In addition to writing for Sportal, Gustaf Rauer studies journalism at Lund University. He is also a big Football Manager enthusiast.